28.11.2014

Eräskin keskustelu työnjaosta


Työnjako meillä tässä uudessa kodissa on vanhastaan hyväksi havaittu ja selkeä: se tekee, joka ehtii, jaksaa, viitsii ja katsoo asiakseen. Toistaiseksi se on täälläkin toiminut aika kivuttomasti. Tosin eipä meidän kahden aikuisen ja kahden nartun huushollissa kovin paljoa ole tekemistäkään. Ihmiset ovat lähinnä töissä ja koirat lähinnä ovat.


Jos olemme samaan aikaan vapaalla, meillä saattaa kotitöiden tekeminen mennä vaikkapa näin:
V: "Pitäisikö meidän järjestää tuo kylppäri?"
I: "No, en minä ainakaan, minulla on muuta. Olen suunnitellut jo omat tekemiseni. Järjestä ite."
V kohta: "Muru, järjestetäänkö kylppäriä yhdessä?"
I: "Ei, minä en! Tee ite!"
V: "Mutta se olisi hyvä järjestää. Voitko auttaa minua?"
I tulistuen: "Voi vitsit, järjestetään sit! Eihän minun tekemisilläni ole mitään väliä."
*Kylppäriä järjestetään. I kiukuten, V varoen. Lopulta kylppäriä on järjestelemässä I, sillä V tekee jotain muuta. Esimerkiksi töitä.
I myöhemmin: "Muru, oli se aika kiva juttu, että järjestettiin yhdessä kylppäri."
V: "Enkös sanonutkin!"
<3

Tulevassa kodin remontissa työnjako on vielä tätäkin selkeämpi: V suunnittelee, ajattelee ja tekee, I kommentoi, käyttää veto-oikeuttaan ja marmattaa. Jostain syystä kumpikin on oikeastaan aika tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen



Terveisin, I

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Terveiseni blogiin